Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til kurven

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader

D vitaminer

D-vitaminet er bedst kendt som solskinsvitaminet, fordi solen er vores største kilde til D-vitamin. Det er fedtopløseligt, og lagres derfor i kroppen. D-vitamin findes især i fisk, æg, smør og fra solens ultraviolette stråler. D-vitamin er især nødvendigt for optagelsen af kalk til knoglerne og tænderne, samt til vores immunforsvar m.m. Mangelsymptomer kan være: knogleskørhed, muskelkramper, svage tænder og negle m.m. Ældre og andre med tæt klædedragt, der ikke får sollys nok bør være opmærksomme på evt. tilskud af D-vitamin.
Vinteren er den mørke tid hvor vi har brug for ekstra vitaminer.
D vitaminer får vi gennem vores kost ? især fisk ? og når solen skinner på vores hud i sommer perioden. Mange af os tager et vitamintilskud hele året, mens andre kun gør det i den mørke tid hvor vi syntes vi har brug for et ekstra ?boost?.

Spiser du fisk hver dag? Nå ikke, så har du sikker brug for ekstra D vitaminer.
Går du altid med tildækket hud eller er du veganer, er det vigtigt at du tager ekstra D vitaminer. Det anbefales at indtage ca. 7,5 ug om dagen. Vi får ca. 2-4 ug fra vores kost. Fed fisk er en god bidragyder f.eks. laks, ål, ørred, hellefisk og torskerogn, og for dem der også kan lide lever bidrager den også godt.

Når solen skinner på vores hud, dannes der D vitaminer som lægges på lager, så vi har noget og tærer på om vinteren. Det er ikke nødvendigt at solbade for at få D vitaminer nok, 10-30 minutter i solen burde være nok for de fleste mennesker. Kroppen danne ikke flere vitaminer ved at du solbader i timevis. Processen sker selv om du bruger solcreme, så husk at beskytte huden mod de skadelige UV stråler.

Kroppen bruger D vitamin til at regulerer indholdet af Calcium i vores blod. Er der ikke balance går det ud over vores tænder og knogler som bliver svækket.
Er du i tvivl om du får nok, kan du få målt niveauet hos egen læge, men de fleste mennesker som spiser en varieret kost, her i blandt fisk, og måske også tager en vitaminpille skulle ikke have problemer.

Alderen kan også fortælle os om vi har brug for D vitamin. Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi som spædbørn og op til 2 årsalderen indtager 10 mikrogram. Ældre mennesker som f.eks. lider af knogleskørhed, eller er over 70 bør indtage 20 mikrogram kombineret med Calcium.

Summasumarum
spiser du varieret kost, her i blandt fed fisk,
får sol i solskins månederne,
spiser en multivitamin om vinteren,
er du mellem 2 ? 70år,
så burde du ikke have behov for ekstra d vitaminer.

Se her listen over fødevarer og mængden af D vitamin